کاربرد ژئوممبران و ژئوتکستایل در استخرهای کشاورزی

“و الله انزل من السماء ماء فاحيا به الارض بعد موتها ان في ذلك لايه لقوم یسمعون”

سوره مباركه نحل ـ آيه 655 و خداوند از آسمان ها باران را فرستاد تا زميني را پس از مرگ زنده گرداند و البته در اين كار آياتي است براي آنان كه سخن حق را مي شنوند

کمتر کسی هست که در کشور ما باشد واهمیت آب را برای زندگی و کشاورزی درک نکرده باشد . در سالهای اخیر در کشور ما ایران به دلیل کمبودبارش وعدم مصرف بهینه چه در بخش کشاورزی وچه در بخش مصارف خانگی بامشگلات زیادی برای تامین آب روبه روبوده ایم . چند سالی هست که در بخش خانگی سعی شده با اصلاح الگوی مصرف از مصرف بی رویه آب جلوگیر ی شود . در بخش کشاورزی هم مردم به فکر ذخیره آب حاصل از بارشهایی که در فصل زمستان هست افتاده اند . از این رو به احداث انواع های ذخیره آب روی آورده اند .در این میان استخرهایی که به روش قدیمی وبا مصالح ساختمانی از قبیل آجر و کاه گل و سیمان وایزوگام ساخته میشدند به دلایلی جای خود رابه استخر های پلی اتیلنی دادند . ابتدا به دلیل زمان زیادی که برای ساخت این نوع استخر ها (بتنی)صرف میشد و دوم به دلیل هزینه بسیار بالا و سوم به دلیل نداشتن عمر مفید بالا ونداشتن هیچ نوع گارانتی که بتواند تایید کننده عمر مفیداین نوع استخر ها باشد .
طمئن ترین، ارزان ترین و سریع ترین روش احداث استخر کشاورزی و حوضچه پرورش آبزیان و لاگون های صنعتی و کشاورزی بدون نیاز به بتن ومصالح ساختمانی با ورق ژئوممبران وژئوتکستایل است. یکی از روشهای نوین ساخت استخر که در چند سال اخیر رواج پیدا کرده است ساخت استخر با استفاده از ورق های پلی اتیلنی است که به عنوان ژئوممبران شناخته می شوند. ژئوممبران و ژئوتکستایل دومحصولی هستند که در ساخت استخرهای کشاورزی به یکدیگر وابسته اند. زیرا ژئوتکستایل لایه محافض ژئوممبران میباشد ونقش تثبیت خاک را بر عهده دارد. وبیشتر اوقات در هنگام ساخت استخر ها ژئوتکستایل و ژئوممبران با هم خریداری میشوند . در برخی موارد دیده شده که در زیر ژئممبران ،ژئوتکستایل پهن نمیشود وهنگامی که استخر دارای آب میباشد بر اثر آفتابی که بر روی سطح آب میباشد سطح زیرین لایه ژئوممبران عرق میکند و به این ترتیب آب حاصل از تعریق باعث فرسایش ونشست خاک موجود در زیر ژئوممران میشود و این فرسایش باعث میشود که لایه ژئوممبران در بعضی از نقاط دچار شکستگی شده و یا به سمت بالا باد میکند که باعث شکاف میشود واب به سطوح زیرین وبه خاک نفوذ میکند و به تدریج آب ذخیره شده در استخر جذب خاک میشود . پس توصیه میشود حتما در هنگام ساخت استخر ابتدا ژئوتکستایل بر سطح خاک پهن و بعد ژئوممبران بر روی آن پهن میشود .

پیمایش به بالا